11-01-2010

FEESTADVIES VERJAARDAGSFEESTEN

Als feestadviseur/organisator word ik regelmatig door vrienden, familieleden en potentiele klanten bestookt met vragen over de organisatie van een klein of groter feest. Mensen die wel vaker een feestje of borrel thuis hebben gegeven en voor het eerst vanwege bv. een 40e of 50e verjaardag wat groter willen uitpakken.


Veel mensen vragen me of ik feestlocaties ken waar ze zelf de bar mogen beheren cq. zelf drank mogen schenken. Drank kan afhankelijk van het gezelschap en de feestlocatie immers een aanzienlijke kostenpost zijn van een feest.  Daarnaast krijg ik ook veel verzoeken van mensen die het liefst alles willen uitbesteden en gewoon een bijzondere feestlocatie willen die bij hen past om hun bereikte mijlpaal te vieren.

Voor beide groepen geldt dat ze vaak wel een idee hebben hoe hun feestje eruit moet zien maar niet altijd weten waar te beginnen en waar ze (financieel)rekening mee moeten houden. Zo hebben ze bijvoorbeeld meestal geen idee hoeveel drank (een van de grote kostenposten) er nodig is. Wat moet er bv. ingekocht worden voor zo'n 80 tot 100 gasten? En hoe kun je als leek beoordelen of de rekensom van de catering op de feestlocatie realistisch is en/of ze voor een all-in prijs moeten gaan of de drankjes per stuk moeten laten aanslaan. En zo kan ik nog wel even doorgaan.........
Vragen die mij regelmatig worden gesteld door vrienden, familie en potentiele klanten zijn:
  • Weet je een sfeervolle feestlocatie voor ca. 80-125 personen met goede parkeermogelijkheden?
  • Welk bedrag moeten we in totaal uitrekken voor het feest?
  • Hoeveel drank moeten we rekenen voor een receptie/borrel?
  • Weet je een aansprekende feestlocatie waar je zowel buiten als binnen een origineel feest kunt vieren (omdat je nooit weet wat voor weer het wordt in Holland)?
  • Hoeveel hapjes moeten we per persoon serveren tijdens de receptie of het feest?
  • etc.
Bovengenoemde vragen zijn zaken waar mensen zelf op komen maar ik geef ook advies over zaken waar mensen in eerste instantie vaak niet aan denken zoals:
  • hoe je hapjes en drankjes goed houdt tijdens een picknick met hoge buitentemperaturen?
  • met welke regels je rekening moet houden als je live muziek wilt tijdens je tuinfeest
  • de gasten aanraden om hun auto's een paar straten verder op te parkeren als je een surprise party organiseert
  • het eventueel verwijderen van een paar meubels uit de woonkamer en het huren van een aantal statafels zodat gasten goed kunnen mixen
  • tips om het feest origineel te versieren/ aan te kleden (voor ieder budget)
  • etc.

4 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen en ook de zaken die je nog bij mensen aankaart waar ze zelf vaak niet aan denken. Ik heb nog een tip voor een goede feestlocatie namelijk Studio 76. Kijk eens op de website www.s76.nl voor meer informatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je het goed voor mekaar zeg! Ik ben wel heel erg benieuwd hoe dat de verloop van het feest gaat. Is er dan een draaiboek?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er heel erg interessant uit hoor. Ben wel heel erg benieuwd of dat er 250 personen in kwijt kunnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er heel erg interessant uit hoor. Ben wel heel erg benieuwd of dat er meer dan 120 personen in kwijt kunnen?

    BeantwoordenVerwijderen